Hoppas inte, hoppas verkligen inte!

Igår så tittade jag igenom min kasse med alla garnerna. Det var något jag funderade över. Och åter igen fick jag ett klianfall i ögonen. Hade ju ett dagen innan julafton som var min första kväll under julledigheten hemma hos mor och far.

Börjar misstänka att det är något i garnerna eller något garn som jag inte tål. Har sedan ett tag börjat misstänka att jag är överkänslig mot kvalster eller damm men inte fått tummen ur att gå till läkaren och göra ett pricktest. Innan har det aldrig varit några problem med kli i ögonen utan bara nysningar och att näsan täpper igen allt som oftast när jag sover eller ligger ner.
Fick lite kliande när jag var hemma hos mig och letade fram de gamla garnresterna, där i var det ett ullgarn och flera angora garner. Fast då tänkte jag mest att jag hade rotat i en massa damm och att garnerna säkert gav i från sig en massa irriterande fibrer.

Sen på kvällen innan julafton så satt jag ju och stickade på Tomas mössa som innehöll mycket ull. Men återigen avskrev det där med att jag var väldigt torr i ansiktet efter att ha varit ut i rejäl kyla ett par dagar tidigare och nu var jag inne i varm och torr luft. Katterna fanns också i åtanke att jag kanske skulle ha börjat bli allergisk mot. Det lugnade ner sig när jag inte kliade lika intensivt och baddade med vatten och smorde in ansiktet och kring ögonen med babyolja.

Kliandet i ögonen igår var det värsta jag varit med om i kliväg. Men så var jag ju inte den som försökte sluta klia direkt heller till en början.
Så nu sitter jag här och vet inte riktigt om man vågar ta tag om stickorna igen. Har köpt en ögonsalva och det har blivit mycket bättre. Men jag får väl låta det vara ett par dagar och låta ögonen få återhämta sig igen, innan jag stoppar huvudet i garnkassen igen.
Tidigare idag så fixade jag till lite med tofsen till Tomas mössa igen, den är ju av ren ull. Lite av ett utmanande försök för att se om det kliade extra då. Det kliade ganska mycket men jag tror mest att det var för att jag inte hade kletat i ögonsalvan alls under dagen och det kändes allmänt torrt och svidande i huden kring ögonen.
Jag hoppas innerligt att jag inte är allergisk mot garnerna! Nu ska jag baske mig ta och få tummen ur och göra ett pricktest framöver. Förhoppningsvis kan jag väl i så fall utesluta vissa garnkvalitéer. Men helst vill jag ju höra att det inte alls var garnerna som utlöste det hela.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0