Teststickar

Igår gav jag mig på att sticka lite igen. Blir ju så rastlös och slö om jag inte stickar. Dels så somnar jag så fort man tittar på TV. Det gör jag inte när jag stickar.

Sen skulle jag testa om det blev värre i ögonen av stickandet. Det gjorde det inte. Det är inte helt bra, men det är bra mycket bättre nu än härom dagen. Är så torr i huden kring ögonen och det är väl mest det som gör att det kliar och svider.

Något annat som skulle testas är att jag har hittat ett nytt stickmönster som jag suktar efter att få sticka. Har sett ut garn hos Drops som dessutom är 30% rabatt på just nu. Ska bara bestämma mig för vilken färg jag vill göra. Just nu känns det som att det lutar åt ljus lilagrå eller pistage. Mönstret är en sjal/halsduk i påfågelmönster. Det ser lite avancerat ut men verkade inte så svårt då bara var fjärde rad var lite mer avancerat än rätor och avigor.

Sagt och gjort jag letade upp ett av restgarnerna i mohair från det pastellglada åttiotalet som skiftar i nyanserna rosa/vitt/lila och testade först med stickstorlek 5,5. Gick över till 4 efter ett tag för att se hur det blev om man hade mindre stickor. Så nu vet jag nog hur jag vill göra när jag köpt mitt garn. Dessutom gjorde jag lite förändring i mönstret, eftersom jag tyckte det blev för brett med 5 mönsterpartier (totalt 92 m) så jag minskade till 3 mönsterpartier (56 m). Det blev ungefär som jag tänkt mig. Kanske att jag byter till 4 mönsterbredder, men det lutar nog åt 3. Bättre att göra den lite längre istället för att ha en allt för bred.

Efter 45 m så har jag nu repat upp mitt lilla teststycke igen. Det var inte särskilt vackert garn :D. Man är rätt så nöjd över att ha lämnat den eran. Det garnet kommer nog till nytta någon annanstans vid ett bättre tillfälle.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0