Nytt på stickorna, men inget färdigt

Nu börjar jag snart bli expert på att starta upp en socka stickad från tån och framåt. Det där pilliga uppläggandet av maskor och starten med ökningar är inte längre så jobbigt pilligt längre. Börjar få in vanan. 

Lite tröttsamt att inte kunna göra färdigt någonting någon gång. En socka är på paus för att jag tror att den är för stor. En socka till ett annat par är pausad för att jag misstänker att ett nystan inte kommer räcka till den längden som önskas på skaftet och jag hade inget garn som blev snyggt/bra att skarva in i ränder till just det paret.

Så vad gör man då? Jo, man tittar efter om det inte råkar finnas ytterligare en uppsättning strumpstickor i storlek 3½, jorå det gör det. Sen börjar man på en ny socka. Denna gång är det till det först påbörjade paret med avsikten att göra den här mindre, sen får vi se om ett besök infinner sig innan jag har hunnit sticka färdigt den nya sockan.

Idag tog jag mig en promenad bort till G-B:s Pyssel & Hobby, som är den närmaste garnaffären och köpte mig ett svart nystan av Drops Fabel så att jag kan fylla på med svarta ränder i det andra paret sockar. Det gråa garnet är gammalt och köpt i Danmark och jag hade bara två nystan av det så det går inte att tilläggsköpa mer av det. Men det kommer nog bli grymt snyggt med gråmelerade med ett gäng svarta ränder i skaftet. Funderar även på om man skulle ge sig på att sticka in initialerna för den blivande ägaren. Det skulle vara en kul grej.

Men först blir det fokus på den andra sockan i det första (blåa) paret.
// Pysselnerd   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0